Olen huomannut, että nykypäivänä moni yritys ei juurikaan panosta markkinointiin ja kuitenkin samalla ihmettelevät, miksei yrityksen palveluita tilata/käytetä.
Markkinointi on useimmin kulu yritykselle, mutta erittäin tärkeä kulu, sillä ilman hyvin toteutettua markkinointia yritys ei saa välttämättä tunnettavuutta, asiakkaita saatika myyntiä.
On hieman vanhanaikaista mielestäni ajatella niin, että ”kyllä asiakas tulee, kun tarve on”. Nykypäivänä yrityksen perustaminen on niin helppoa, että jokaisella alalla on varmasti kilpailua ja en suosittele tyytymään siihen tilanteeseen, että istutaan ja odotetaan asiakasta. Toisaalta en myöskään suosittele tekemään aggressiivisesti markkinointia, joka omalta osaltaan voi jopa ärsyttää potentiaalisia asiakkaita.
Monen korvissa ”mainostoimisto” tai ”markkinointitoimisto” kuulostaa tuhansien eurojen hintalapulta ja sitä se monesti onkin, sillä markkinointi käsitteenä on todella iso, monia palasia sisältävä kokonaisuus ja ammatti-ihmiset saavat siitä ammatti-ihmisen palkan. WebKarin kohdalla tosin tuhansien eurojen hintalapun saaminen on käytännössä mahdotonta, koska emme halua mennä hinta edellä, vaan luoda pysyviä ja kestäviä asiakassuhteita, joihin molemmat osapuolet ovat oikeasti tyytyväisiä.
En lähde tässä artikkelissa enemmän avaamaan, mikä eri palveluissa maksaa, vaan kerron yleisesti omalta kohdaltani, että työ on se mikä maksaa ja monesti varsinkin sisällöntuotto on aikaa vievää työtä.
Markkinointi myynnin tukena on erittäin pätevä ratkaisu jo siinäkin määrin, että hyvin tehdyllä markkinoinnilla saat samalla yrityksellesi sekä näkyvyyttä, että lisämyyntiä.
Tässä skenaario, otetaan yrityksesi Yritys A:
Yritys A on toiminut omalla toimialallaan jo useamman vuoden, muttei ole panostanut markkinointiin minkään vertaa, eikä yrityksen palveluita mainosteta juuri tienvarsimainoksia enempää. Usea potentiaalinen asiakas ei koskaan edes löydä yrityksen palveluita kyseisen toimialan palveluita etsiessään.
Yritys B:
Yritys B toimii samalla toimialalla Yritys A:n kanssa, mutta on palkannut mainostoimiston toteuttamaan markkinointia. Yrityksen sosiaalisen median tileillä käy kuhina, julkaisut saavat hyvin näkyvyyttä, jonka lisäksi yrityksellä on nykyaikaiset, mobiiliystävälliset nettisivut. Lisäksi yritys mainostaa paikallislehdessä palveluita tasaisin väliajoin. Yritys B on kovan kysynnän alla ja tässä näkyykin hyvin toteutettu markkinointi. Yritys maksaa markkinoinnista sievoisen summan rahaa joka kuukausi, mutta yrityksellä on myös hyvin myyntiä.
Äskeinen tilanne toki on vain skenaario ääripäästä toiseen. On monta tilannetta, joissa edes hyvin toteutettu markkinointi ei tuo lisäarvoa/lisämyyntiä yritykselle. Hyvin yleisesti hyvin tehty markkinointi ei auta tilanteissa, joissa esimerkiksi yrityksen tuotteet/palvelut ovat selkeästi ylihinnoiteltuja tai esimerkiksi jos yrityksen asiakaspalvelu on huonoa.